Objawy odrzucenia implantu zęba

Jeśli rozważasz wszczepienie implantu zębowego, prawdopodobnie masz pewne obawy przed wizytą u dentysty. Szacuje się, że aż 36% populacji odczuwa pewien poziom lęku przed zębami. 12% z tej grupy odczuwa skrajny lęk przed zębami. Jeśli jesteś jedną z tych osób, ważne jest, aby jak najszybciej udać się do dentysty, aby zapobiec awarii implantu. Jeśli zauważysz nieprzyjemny zapach lub smak pochodzący z zębów, może to być infekcja. Nie zniknie ona nawet po umyciu i nitkowaniu zębów.

Symptomy

Symptomami odrzucenia implantu zęba mogą być ostry ból, ruchomość strukturalna i nieprzyjemny zapach. W przypadku wystąpienia tych objawów należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza. W niektórych przypadkach odrzucenie implantu jest spowodowane zaostrzeniem choroby podstawowej. Podobnie, nieprzestrzeganie zaleceń dotyczących higieny jamy ustnej lub niestosowanie się do leków może również spowodować odrzucenie implantu. Najlepszym sposobem postępowania jest omówienie wszelkich obaw z lekarzem.

Jeśli implant zęba zostanie odrzucony, opcje leczenia mogą obejmować ponowne wszczepienie. Ogólnie rzecz biorąc, ponowne wszczepienie implantu jest możliwe po okresie od jednego do dwóch miesięcy. Istnieje jednak jeden ważny warunek, który musi być spełniony przed ponownym wszczepieniem: tkanka kostna musi być wystarczająco odbudowana przed ponownym wszczepieniem. W niektórych przypadkach może być potrzebny przeszczep szpiku kostnego. W innych przypadkach może być zalecana terapia lekowa w celu stłumienia zakażenia w ukierunkowanym obszarze.

Chociaż odrzucenie jest rzadkie, proces zakładania sztucznego korzenia jest traumatyczny i skomplikowany. Gojenie tkanek nie zawsze przebiega tak gładko, jak się tego oczekuje. Po zabiegu należy unikać pokarmów stałych i przestrzegać wszystkich zaleceń pooperacyjnych. Jeśli jednak wystąpi któryś z tych czynników, należy kontynuować leczenie u specjalisty stomatologa, który zainstalował implant. Jeśli objawy będą się utrzymywać, może być potrzebny kolejny zabieg. Nie ma na to szybkiego rozwiązania.

Zła higiena jamy ustnej to kolejny czynnik, który może prowadzić do awarii implantu zęba. Palacze mają tendencję do doświadczania objawów odrzucenia implantu zęba znacznie częściej niż osoby niepalące. Nawet 30% palaczy doświadcza objawów w ciągu pięciu lat po zabiegu. Nikotyna i toksyczne żywice zawarte w papierosach powodują niedożywienie komórek błony śluzowej, co bezpośrednio wpływa na stan tkanek otaczających implant. Ponadto konstrukcja implantu może stracić stabilność i stać się ruchoma. W efekcie organizm może go oderwać, powodując odrzucenie. Dlatego ważne jest, aby rzucić palenie, aby uniknąć możliwości wystąpienia tych problemów i mieć udany implant.

Choć procedura jest podobna do procesu ekstrakcji, pierwszy etap wszczepiania implantu stomatologicznego może wiązać się z “zamrożeniem” pewnych obszarów szczęki. Obecnie nowoczesne środki znieczulające pozwalają pacjentom wybrać, jakie znieczulenie i metoda preparacji sprawdzą się u nich najlepiej. Co więcej, wiele dużych klinik stomatologicznych zapewnia wiele opcji znieczulenia. Chociaż rzadko zdarza się, aby pacjent odczuwał jakikolwiek ból po wszczepieniu implantu, doświadczenie to nie jest nieprzyjemne dla większości osób.

Jakość implantów stomatologicznych i wskaźnik ich powodzenia zależą od doświadczenia stomatologa i kliniki. Wysokiej jakości implant może przetrwać dziesiątki lat, a nawet całe życie, jeśli się o niego dobrze dba. Jednak problemy związane z implantem mogą wystąpić w trzech do pięciu procent przypadków. Aby uniknąć takich komplikacji, należy zadbać o dobrą higienę jamy ustnej i regularnie odwiedzać swojego dentystę. Dobra dieta bogata w wapń to kolejny ważny czynnik do rozważenia. Mleko, ser i brokuły to dobre źródła wapnia. Ponadto, w leczeniu bruksizmu skuteczne mogą być ochraniacze na zęby.

Przyczyny

Chociaż implanty stomatologiczne są niezwykle trwałe, to jednak po krótkim czasie mogą zawieść. Przyczyn tego stanu rzeczy jest wiele, w tym niewłaściwe umieszczenie implantów, urazy po zabiegu, palenie tytoniu i niewłaściwa higiena jamy ustnej. Chociaż higiena jamy ustnej jest ważna w przypadku implantów stomatologicznych, proces ten może zostać zakłócony przez infekcje i bakterie. Z tego powodu konieczne jest utrzymywanie właściwej higieny jamy ustnej i unikanie palenia. Oto kilka innych powodów, dla których mogło dojść do odrzucenia implantu.

Niepowodzenie implantu zębowego może być wynikiem kilku czynników, w tym złej higieny jamy ustnej, niezadowalającej pielęgnacji domowej oraz urazu pooperacyjnego. Nieprawidłowo ustawione zęby i traumatyczny zgryz również mogą prowadzić do niepowodzenia implantu zęba. Starsze implanty mogą być również podatne na odrzucenie. Ponadto konstrukcja implantu może być przestarzała lub wykonana z materiału, który może nie być biokompatybilny z Twoim organizmem.

Osoby palące oraz osoby wrażliwe na niektóre materiały są narażone na ryzyko niepowodzenia implantu stomatologicznego. Palenie może wpływać na przepływ krwi i proces gojenia. Inne czynniki wpływające na powodzenie implantu to niewłaściwa higiena jamy ustnej, choroby przyzębia i niekontrolowane stany chorobowe. Pacjenci z chorobami dziąseł mogą nie być odpowiednimi kandydatami do zabiegu wszczepienia implantów. Również osoby cierpiące na cukrzycę, choroby serca lub nerek mogą być narażone na ryzyko niepowodzenia zabiegu wszczepienia implantu.

Mimo że awarie implantów stomatologicznych zdarzają się rzadko, należy niezwłocznie podjąć odpowiednie działania. W przypadku awarii implantu można go uratować i naprawić lub wymienić. W najgorszym przypadku pacjent będzie przeżywał bolesną mękę. Dobra wiadomość jest jednak taka, że większość przypadków awarii implantów można naprawić, nawet jeśli sam implant ulegnie uszkodzeniu. Jeśli tylko zabieg przeprowadzi kompetentny dentysta lub chirurg stomatologiczny, nie powinno dojść do awarii implantu.

Niepowodzenie integracji implantu z kością szczęki to kolejna przyczyna niepowodzenia implantu zębowego. Nieudana osseointegracja ma miejsce, gdy implant i kość szczękowa nie łączą się prawidłowo. Może to być wynikiem nieprawidłowego umiejscowienia, palenia tytoniu, nieodpowiedniej gęstości kości lub nagłego uderzenia. Czynnikiem sprzyjającym może być również niewłaściwa higiena jamy ustnej po zabiegu wszczepienia implantu. Należy jednak pamiętać, że niewłaściwa higiena jamy ustnej po zabiegu wszczepienia implantu jest jedną z najczęstszych przyczyn niepowodzenia implantu zęba.

Niewłaściwa higiena jamy ustnej może również powodować zapalenie okołowszczepowe, czyli zapalenie dziąseł i kości otaczających implant. Zapalenie to, znane również jako peri-implantitis, może prowadzić do utraty kości i awarii implantu. Stan ten jest często spowodowany niewłaściwą higieną jamy ustnej, paleniem tytoniu lub osteoporozą. Po wygojeniu się dziąseł i kości pacjent może powrócić do normalnej aktywności. Jeśli jednak rozwinie się zapalenie okołoimplantowe, implant może nie być w stanie zintegrować się z kością szczęki.

Leczenie

Jeśli implant stomatologiczny został odrzucony, należy niezwłocznie podjąć leczenie. W przeciwnym razie dojdzie do dalszego uszkodzenia implantu i żuchwy. Nieleczona usterka może nawet doprowadzić do konieczności usunięcia implantu. Na szczęście dostępne jest leczenie, które może złagodzić Twoje objawy. Oto kilka opcji do rozważenia. Po pierwsze, można uzyskać przeszczep z obszaru dawcy (np. szczęki kaduka) lub inny rodzaj przeszczepu. Po drugie, dentysta może umieścić membrany nad implantami, które będą stanowić szkielet dla rosnącej kości.

Na koniec leczenie awarii implantu zęba zależy od jej przyczyny. Należy pamiętać, że odrzucenie implantu zębowego nie zawsze wynika z reakcji immunologicznej na tytan, który jest uważany za biokompatybilny. W rzeczywistości tytan jest uważany za materiał biokompatybilny, co oznacza, że powoduje bardzo niewiele alergii. Inną potencjalną przyczyną jest traumatyczny zgryz osoby, która otrzymała implant stomatologiczny. Palenie jest również jednym z czynników ryzyka niepowodzenia implantu. Wreszcie wiek i technologia wykonania implantu stomatologicznego również mogą spowodować jego awarię.

Kolejnym czynnikiem ryzyka jest choroba dziąseł. Implanty stomatologiczne są mniej trwałe niż naturalne zęby, a choroba dziąseł może prowadzić do zakażenia. Nieleczona infekcja może spowodować awarię implantu. Dodatkowo palenie tytoniu może zmniejszyć proces gojenia. Proces wzrostu kości wymaga znacznej ilości kości i krwi. Palenie może spowodować obrzęk tkanki dziąseł, zmniejszając ilość krwi i tlenu dostępną dla kości szczęki. Ponadto palenie może zmniejszyć przepływ krwi do implantu, co może skutkować jego awarią.

Niepowodzenie implantu stomatologicznego może być spowodowane kilkoma przyczynami, w tym zakażeniem dziąseł, złą higieną jamy ustnej lub genetyką. Sposoby leczenia tych schorzeń są różne. Niektórym z nich można zapobiec lub zminimalizować je poprzez lepsze praktyki w zakresie higieny jamy ustnej, podczas gdy inne wymagają usunięcia implantu i jego wymiany. Na szczęście, rokowania w przypadku tych schorzeń są generalnie dobre. Nawet jeśli wystąpią niektóre z powyższych objawów, leczenie niepowodzenia implantu zęba jest na ogół proste.

W przypadku wczesnej lub późnej awarii implantów zębowych istnieje możliwość uszkodzenia nerwów i tkanek. W zależności od rodzaju implantu stomatologicznego, który otrzymałeś, być może będziesz musiał znieść kilka dni bólu i odrętwienia po zabiegu. Przez kilka dni po zabiegu nie należy wykonywać intensywnych ćwiczeń ani spożywać gorących potraw, ponieważ może to spowodować zwiększenie przepływu krwi do tego obszaru i doprowadzić do obrzęku.

Jeśli mieli już Państwo wykonany zabieg, szanse na niepowodzenie implantu będą znacznie mniejsze. Przed zabiegiem dentysta zbada Cię, aby upewnić się, że w Twojej jamie ustnej znajduje się wystarczająca ilość kości do podtrzymania implantu. Zdrowa kość szczęki jest ważna dla powodzenia zabiegu wszczepienia implantu, a u pacjentów z chorobami dziąseł ryzyko niepowodzenia może być większe. Jeśli stan kości wpływa na gojenie, lekarz może zalecić zabieg odmładzania kości.