Jak długo średnio trwa ból zęba po wypełnieniu?

Jak długo średnio trwa ból zęba po wypełnieniu? będzie zależało od przyczyny bólu zęba. Na ogół po usunięciu wypełnienia nerw “odbija się” w ciągu kilku tygodni. Jeśli objawy trwają dłużej niż 10-14 dni, może to być coś innego. W niektórych przypadkach bólowi zęba mogą towarzyszyć inne objawy, takie jak wrażliwość i stan zapalny.

Ból

Często środek znieczulający powoduje pewien tymczasowy ból. Jeśli ból utrzymuje się lub nie ustępuje w ciągu dwóch do trzech tygodni, być może należy skontaktować się z dentystą. Wypełnienie stomatologiczne ma na celu tymczasowe przywrócenie funkcji zęba, ale istnieje możliwość, że wypełnienie może uszkodzić nerw. Zazwyczaj ból ustępuje samoistnie. Jednak u niektórych osób ból zęba jest długotrwały.

Ból, który pojawia się podczas gryzienia lub wrażliwość na ciepłą i zimną temperaturę, to ból odniesiony. Nawet jeśli ten ból ustąpi po kilku dniach, jest on oznaką głębszego problemu. Głęboka próchnica w miazdze zęba może powodować stały pulsujący ból. Taki stan może wymagać leczenia kanałowego. Z tego powodu ważne jest, aby niezwłocznie udać się do dentysty.

Wrażliwość

Podczas gdy wiele osób doświadcza pewnego stopnia wrażliwości na ból zęba po wypełnieniu, inni nie zauważają niczego innego. Nadwrażliwość ta może być łagodna lub silna, ostra lub przewlekła i może wskazywać na leżący u podstaw problem stomatologiczny. Twój dentysta może zaproponować środki zmniejszające wrażliwość lub zasugerować leczenie kanałowe. W poważniejszych przypadkach konieczna może być wizyta u specjalisty stomatologa. Wrażliwość na ból zęba po wypełnieniu może być oznaką innych problemów, takich jak choroba dziąseł lub zakażenie.

Przyczyną wrażliwości po wypełnieniu może być sam zabieg. Choć zabieg wypełnienia jest najczęstszą przyczyną, może on również prowadzić do zapalenia nerwu w obrębie zęba. Nerw jest chroniony przed kontaktem z powierzchniami zewnętrznymi przez zewnętrzne warstwy zęba. Jednak głębokie wypełnienia mogą znajdować się blisko zakończeń nerwowych, powodując podrażnienie i dyskomfort. Po wyleczeniu nerwu nie powinno być widać różnicy między wypełnionym zębem a resztą zębów.

Zapalenie

Zapalenie miazgi zęba może powodować ogromne ciśnienie. Ciśnienie to może osiągnąć ekstremalny poziom i prowadzić do silnego bólu. Czas trwania dolegliwości zależy od nasilenia obrzęku i reakcji organizmu na ból. Jeśli stan zapalny nie ustępuje, ból może rozprzestrzenić się na tkanki miękkie otaczające ząb. Może to trwać od kilku godzin do kilku dni. Dyskomfort związany z pracami stomatologicznymi powinien ustąpić w ciągu kilku dni.

Często pacjenci cierpiący na stany zapalne, takie jak choroby autoimmunologiczne, będą mieli podwyższony poziom chemikaliów zapalnych we krwi. Chociaż jest to nieunikniona część procesu gojenia, może być ona przedłużona lub poważna. Pacjenci z tymi warunkami mogą doświadczyć przedłużonej wrażliwości pooperacyjnej lub poważniejszego dyskomfortu niż osoby zdrowe. Aby temu zapobiec, pacjentom z chorobami autoimmunologicznymi należy zalecić jak najszybszą wizytę u dentysty po wykonaniu jakiejkolwiek pracy stomatologicznej.

Czas trwania

Czas trwania bólu zęba po wypełnieniu różni się w zależności od pacjenta. Ból odczuwany bezpośrednio po wypełnieniu trwa zazwyczaj kilka godzin. Utrzymujący się ból może wskazywać na większy problem. Czasami wypełnienie rzeczywiście spowodowało uszkodzenie sąsiednich zębów. W takim przypadku ból może utrzymywać się przez kilka dni lub tydzień. Na szczęście ból ten zazwyczaj ustępuje po tygodniu lub dwóch. Jeśli jednak ból nie ustępuje, należy skontaktować się z dentystą.

Jeśli odczuwasz ból związany z wypełnieniem, powinieneś zgłosić się do dentysty. Przyczyną wrażliwości może być reakcja alergiczna na materiał wypełnienia. Jeśli nie tolerujesz materiału, lekarz może zalecić odczulającą pastę do zębów lub zmianę sposobu wypełnienia. Jeśli zauważysz, że ból jest uporczywy i pojawia się ponownie nawet po tygodniu, czas skontaktować się z dentystą.