Ból ucha od złamanego zęba – jak sobie z nim radzić?

Ból zęba i ból ucha mogą wystąpić w tym samym czasie. Kiedy boli Cię ząb, Twoje usta wysyłają sygnały bólowe do ucha. W tym przypadku ból w uchu może być spowodowany próchnicą. Dobra wiadomość jest taka, że próchnica jest łatwa do naprawienia w klinice stomatologicznej. Lepiej jednak udać się do dentysty, aby wyleczyć ból ucha, zanim się on nasili.

Terapia zimnym kompresem zmniejsza stan zapalny i obrzęk

Oprócz okładów z lodu, zimny kompres może pomóc złagodzić ból związany ze złamanym zębem. Zimne okłady zmniejszają stan zapalny poprzez ograniczenie krążenia krwi. Dodatkowo zimne kompresy pomagają w leczeniu bólu poprzez znieczulenie dotkniętego obszaru. Aby wykonać zimne okłady, można zakupić natychmiastowe zimne okłady zawierające substancje chemiczne, które aktywują się po naciśnięciu na skórę. Jeśli jednak wolisz tworzyć własne zimne kompresy, możesz użyć lodu bezpośrednio z lodówki. Do wrażliwych miejsc możesz użyć mokrego ręcznika, ale lód nie jest dobrym wyborem dla niemowląt. Alternatywnie można umieścić wilgotny ręcznik w plastikowej torbie i umieścić go w zamrażarce na 15 minut.

Zimny kompres może być przydatny w przypadku bólu ucha związanego ze złamanym zębem, gdy występuje on w nocy lub wcześnie rano. Należy go jednak stosować ostrożnie, ponieważ pozycje podczas snu mogą zwiększyć przepływ krwi do głowy, powodując dodatkowy nacisk na wrażliwy obszar. Choć rano ból będzie prawdopodobnie mniejszy, to w ciągu dnia będzie się nasilał.

Jeśli bólowi towarzyszą inne objawy, może on być spowodowany zaburzeniem TMJ lub infekcją ucha. Mięśnie szczęki i ucho są ze sobą połączone, więc ból z któregoś z nich może mieć swoje źródło w jednym lub drugim obszarze. Niezależnie od przyczyny, leczenie będzie polegało na stosowaniu lodowych lub zimnych okładów oraz dostępnych bez recepty środków przeciwbólowych. Jeśli ból nie ustępuje, należy skonsultować się ze stomatologiem.

Kwaśne pokarmy i napoje podrażniają wewnętrzną warstwę zęba

Ból zęba jest spowodowany wrażliwością na kwasy. Kwaśne pokarmy i napoje pozbawiają zęba szkliwa, odsłaniając jego wewnętrzną warstwę i powodując ból. Wrażliwość ta jest zwykle gorsza w gorącym i wilgotnym klimacie, ale może również wystąpić w zimnej pogodzie. Stan ten nie jest rzadki. Złamany ząb może również prowadzić do bólu ucha.

Aby złagodzić ból, można zastosować sól do ust. Powtarzaj tę metodę w razie potrzeby. Inną metodą jest zastosowanie lodu lub zimnego kompresu. Niektóre osoby donoszą, że skutecznym środkiem przeciwbólowym jest nadtlenek wodoru. Zazwyczaj miesza się go z wodą i przykłada do zęba, aby zmniejszyć obrzęk. Ten środek nie jest jednak trwały.

Śpij z ochraniaczem na zęby, aby zapobiec zgrzytaniu zębami

Jeśli zgrzytasz zębami w nocy, możesz cierpieć na bruksizm. W przeciwieństwie do zaciskania i zgrzytania zębami, zgrzytanie zębami podczas snu może prowadzić do poważniejszych problemów, takich jak ból ucha czy złamane zęby. W niektórych przypadkach problem ten może nawet prowadzić do bolesności szczęki i bólu głowy. Spanie z ochraniaczem na zęby zapobiegającym zgrzytaniu zębami i bólowi ucha jest doskonałym rozwiązaniem tych problemów.

Zagrożenia związane ze zgrzytaniem zębami są liczne. Oprócz bólu w szczęce, zgrzytanie zębami może również uszkodzić zęby i stawy szczęki. W szczególności problem ten dotyczy stawu skroniowo-żuchwowego (TMJ), który łączy dolną szczękę z czaszką. Staw ten jest ważny dla żucia i ziewania, a także dla ogólnego zdrowia jamy ustnej. Jednak nawykowe zgrzytanie zębami może nadmiernie obciążać ten staw, prowadząc do przewlekłego bólu i zaburzeń TMJ.

Jeśli cierpisz na bezdech senny, możliwe jest zastosowanie ochraniacza na noc, aby zmniejszyć objawy bruksizmu. Te osłony ust zapobiegają zapadaniu się szczęki i uniemożliwiają zgrzytanie zębami. Aparat wysuwania żuchwy jest najczęściej stosowany w celu zapobiegania chrapaniu i łagodnemu bezdechowi sennemu. Ochraniacze te utrzymują dolną szczękę do przodu, ograniczając tym samym nasilenie zgrzytania zębami. Ochraniacze te są również przydatne w zmniejszaniu nacisku na ucho.

W nocy, kiedy mięśnie szczęki są napięte, możesz zauważyć, że ucho i zęby zaczynają Cię boleć. Może to być szczególnie trudne do pokonania, jeśli w nocy zgrzytasz zębami, a nawet może prowadzić do złamania zębów. Jeśli doświadczasz takich objawów, powinieneś zasięgnąć porady lekarza. Strażnik nocny może złagodzić objawy i zaoszczędzić pieniądze w dłuższej perspektywie.

Ból zęba nasila się podczas leżenia

Jeśli ból zęba nasila się podczas leżenia, wypróbuj kilka z wymienionych poniżej metod. Przyłożenie zimnego okładu na bolący ząb może pomóc, ponieważ zwęża on naczynia krwionośne i tym samym odrętwia ból. Innym rozwiązaniem jest spanie z podniesioną głową. Zmniejszy to ilość krwi dopływającej do głowy, a w niektórych przypadkach pozwoli nawet zasnąć. Jednak te wskazówki pomogą Ci tylko tymczasowo i nie wyleczą podstawowej przyczyny bólu zęba.

Po pierwsze, zadzwoń do swojego dentysty. Jest szansa, że Twój dentysta ma numer alarmowy na wypadek takiej sytuacji. Koniecznie opisz rodzaj bólu zęba i jego lokalizację. Jeśli występuje ból przy poruszaniu lub samym zębie, poinformuj o tym dentystę. Koniecznie wspomnij, czy masz jakąś ropę lub nieprzyjemny smak w ustach. Ponadto, jeśli ból zęba nasila się podczas leżenia, pamiętaj, aby zadzwonić do gabinetu stomatologicznego.

Innym prostym środkiem jest przykładanie kurkumy do bolącego zęba. Łyżeczkę kurkumy w proszku zmieszaną z odrobiną wody można nałożyć na ząb, aby złagodzić ból. Unikaj dotykania ust lub języka pastą, ponieważ może ona poparzyć. Aby złagodzić ból, dobrym rozwiązaniem może być płukanie słoną wodą. Ewentualnie można zastosować pastę czosnkową bezpośrednio na bolący ząb.

Infekcja zęba jest najczęstszą przyczyną bólu zęba. Infekcja prowadzi do obrzęku i stanu zapalnego dziąseł i zębów, a także może powodować wrażliwość zębów. Nawet jeśli ból nie jest spowodowany infekcją, może on prowadzić do powstania ropnia, czyli kieszonki z ropą, która rozwija się w zębie. Ważne jest, aby jak najszybciej udać się do dentysty, aby wyleczyć ropień i zapobiec jego rozprzestrzenianiu się.

Wizyta u dentysty w przypadku złamanego zęba

Wizyta u dentysty w przypadku bólu ucha spowodowanego złamanym zębem nie zawsze jest konieczna, ale jest ważna, jeśli odczuwasz silny ból. W niektórych przypadkach złamany ząb będzie wymagał leczenia kanałowego lub ekstrakcji. Ważne jest również, aby unikać jedzenia lub żucia czegokolwiek, co może utknąć w szczelinach zęba. W ciężkich przypadkach może pojawić się gorączka lub objawy infekcji.

Wizyta u dentysty jest ważna, aby upewnić się, że nie masz żadnych poważnych problemów z zębami. Chociaż możesz mieć niewielki ból zęba, może on również świadczyć o infekcji zatok lub bólu ucha. Ból gardła również może być spowodowany bólem zęba. Ważne jest, aby odwiedzić dentystę, jeśli doświadczasz bólu gardła i szczęki, ponieważ jest to oznaka rozwoju bakterii i infekcji. Jeśli jednak doświadczasz przewlekłego bólu, któremu towarzyszy gorączka i swędzenie, może to wcale nie być problem stomatologiczny. Może to być oznaka czegoś poważniejszego, np. neuralgii trójdzielnej, która występuje, gdy nerw trójdzielny w szczęce jest uciskany.

Poza leczeniem infekcji, należy zgłosić się do dentysty, jeśli ząb nadal boli, zwłaszcza jeśli miałeś wcześniejszą infekcję. Jeśli jednak nie chcesz zgłosić się do dentysty z powodu bólu ucha spowodowanego złamanym zębem, możesz zażyć dostępny bez recepty lek przeciwzapalny o nazwie Motrin. Pomoże to zmniejszyć obrzęk spowodowany przez ząb, a także pomoże Ci określić, do jakiego dentysty należy się udać.