Co zrobić, gdy pojawi się silny ból zęba?

sily ból zęba

Czy doświadczyłeś kiedyś silnego bólu zęba? To nie jest zabawa. Nie możesz spać, nie możesz jeść, a ból jest po prostu nie do zniesienia. Kiedy tak się dzieje, ważne jest, aby wiedzieć, co robić. W przypadku silnego bólu zęba pierwszym krokiem jest wizyta u dentysty. Jeśli nie jesteś w stanie udać się do niego natychmiast, wypróbuj niektóre z poniższych wskazówek.

Konieczna wizyta u dentysty

Silny ból zęba jest zazwyczaj wynikiem infekcji w jamie ustnej lub dziąsłach. Infekcja ta może być spowodowana próchnicą lub innymi uszkodzeniami zębów. W przypadku silnego bólu zęba należy jak najszybciej skonsultować się z dentystą, aby mógł on ustalić przyczynę problemu i odpowiednio ją leczyć. Dentysta będzie w stanie zidentyfikować przyczynę bólu i przedstawić możliwości leczenia. Im wcześniej odwiedzisz dentystę, tym większe masz szanse na uratowanie zęba.

Możliwe przyczyny silnego bólu zęba:

• Próchnica zębów.
  • Choroba dziąseł (przyzębia).
  • Pęknięty lub złamany ząb.
  • Nieprawidłowo przeprowadzone leczenie kanałowe.
  • Ropień, torbiel lub guz na korzeniach zęba (choroba okołowierzchołkowa)

W takich przypadkach warto natychmiast skontaktować się z dentystą, polecamy Centrum Estetique i ich usługi (https://www.estetique-wroclaw.pl/stomatologia-zachowawcza/leczenie-prochnicy-wroclaw/). Jednak czasem zdarza się, że dentysta obecnie jest niedostępny, lub ból złapie nas w ciągu nocy. Warto wówczas znać inne metody łagodzenia bólu zęba, które znajdziesz poniżej.

Zimny okład na bolące miejsce

Na bolące miejsce przyłóż zimny okład. Mogą to być mrożonki lub zawinięty kawałek lodu w gazę. Trzymaj w bolącym miejscu przez około 10 minut (po tym czasie kompres się ociepli, a lód rozpuści). To natychmiast znieczuli ból i pomoże zmniejszyć obrzęk, dzięki czemu przepływ krwi w tym obszarze będzie mógł wrócić do normalnego poziomu. Powtarzaj czynność w razie potrzeby.

Przepłucz usta ciepłą słoną wodą

Przepłucz usta ciepłą słoną wodą (1/2 łyżeczki na filiżankę). Nie połykaj wody, lecz po prostu płucz ją w ustach przez 30 sekund do jednej minuty, a następnie wypluj. Powtarzaj czynność w razie potrzeby, aż do ustąpienia bólu; nie płucz ust częściej niż trzy razy dziennie, chyba że zaleci to dentysta lub lekarz.

Staraj się nie żuć tym zębem — gryź drugą stroną, jeśli to możliwe

Postaraj się nie jeść tego zęba, aby nie wywierać zbędnego nacisku, który może powodować większe odczucia bólowe. Postaraj się gryźć drugą stroną, a najlepiej wstrzymaj się z jedzeniem, aż do wizyty u stomatologa.

Olejek goździkowy na bolące miejsce

Olejek goździkowy jest od wieków stosowany jako domowy środek na ból zęba i inne problemy stomatologiczne.

Aktywnym składnikiem olejku goździkowego jest eugenol, który ma właściwości przeciwbólowe i może pomóc w uśmierzaniu bólu. Aby użyć olejku goździkowego do leczenia problemu z zębem mądrości, wystarczy nałożyć kilka kropli olejku goździkowego bezpośrednio na bolące miejsce. Możesz również dodać kilka kropli olejku goździkowego do wacika i umieścić go na dziąśle lub policzku nad bolącym miejscem.

Leki przeciwbólowe dostępne bez recepty

Środki przeciwbólowe dostępne bez recepty, takie jak ibuprofen i aspiryna, mogą zmniejszyć obrzęk i złagodzić ból. Ale nie rozwiążą one podstawowego problemu, więc nie powinny być stosowane dłużej niż przez kilka dni. Jeśli masz wysokie ryzyko chorób serca lub wrzodów żołądka, skonsultuj się z lekarzem przed użyciem środków przeciwbólowych dostępnych bez recepty.

Pomóż sobie i skorzystaj z oferty Centrum Estetique Wrocław (https://www.estetique-wroclaw.pl/)

Jeśli masz zainfekowany ząb, lekarz może przepisać ci również antybiotyki, takie jak penicylina lub amoksycylina, aby wyeliminować powstałą infekcję.

W obliczu bólu zęba najlepiej zachować spokój. Nie wpadaj w panikę. Jeśli ból zęba wystąpił w nocy, to istnieje prawdopodobieństwo, że nie możesz po prostu od razu udać się do dentysty. Musisz się przygotować, łagodząc w jakiś sposób ból do czasu wizyty u dentysty. Mamy nadzieję, że znajdziesz odpowiedni sposób dla siebie na złagodzenie silnego bólu.